0031 (0) 6 12 4000 40 info@cunerus.nl

Het is half twee in de nacht. Over een half uur gaan de bruggen over de Neva open. Dan zijn we niet meer in staat om naar huis te komen. We hebben door omstandigheden geen taxi kunnen krijgen. De metro rijdt niet meer. Net zomin als tram en trolleybus. Mijn vrouw weet de oplossing, zoals zij in Sint Petersburg altijd de oplossing weet voor problemen, waar ik als buitenstaander tegen grenzen aan loop. We staan aan een drukke weg en we gaan liften, Lang geleden liftte ik van Nederland naar Italië, later naar Kopenhagen, maar toen was er sprake van gratis meerijden naar verre bestemmingen. Hier en nu proberen wij een lift te krijgen vanuit het centrum Sint Petersburg naar onze flat in het noorden van de stad. Daarvoor betalen wij een bescheiden bedrag.

Er stopt een auto voor ons. We hebben nog 20 minuten. Mijn vrouw kijkt naar binnen en roept: deze niet! In een vlaag zie ik twee mannen met een donkere huidskleur langsrijden. Mijn vrouw vertelt me, dat ze in de tijd vlak na de perestrojka een keer goed verdiend had. Een bedrag van duizend dollar. Om geld voor de taxi uit te sparen koos ze voor een goedkope oplossing. De taxi´s waren in die tijd peperduur. Liften was een oplossing. Helaas, ze werd beroofd van dat bedrag. Op straat gezet. Extra pijnlijk was, dat er in die tijd, het jaar 1999, grote schaarste was. Voor een basale producten stond je uren in de rij. De meest basale levensmiddelen, als brood , boter en zuivel waren vrijwel niet te krijgen. Dat ging wel makkelijker, als je meer geld uit te geven had. Dat gold ook voor zaken als schoenen, jassen en warme kleding.

Een tweede auto stopt. Een oudere man. We stappen in en hij brengt ons keurig naar ons huis. We betalen de helft van het tarief, dat ons anders door een taxi berekend zou zijn. Soms lift ze op deze manier alleen, midden in de nacht. Op mijn vraag of ze niet bang is, antwoordt ze, dat ze goed kijkt wie er in de auto zit, en dan beslist of ze meegaat of niet. Tja, die geopende bruggen in Sint Petersburg. Tegenwoordig is de rondweg om de stad een feit en kun je via een hoge brug die alle scheepvaart probleemloos onder zich doorlaat de bruggen blokkade omzeilen.

De volgende dag vroeg op. Het leven is soms hard. Geen tijd voor ontbijt. Geen tijd voor koffie. Als we uit de metro stappen gaan we op zoek naar een café. Alles is nog gesloten. Als we de hoek om lopen staan we achter een auto met geopend achterklep. In de geopende ruimte staat een compleet koffie apparaat. Er staan twee mannen bij. Koffie is ons welkom. We prijzen ons gelukkig. We bestellen twee cappuccino. Het apparaat werkt perfect, en na twee minuten staan we ieder met een cappuccino in onze handen. Het kost ons een euro vijftig. Schappelijke prijs. Het smaakt goed. lopend vervolgen we onze weg. Aan de voorkant van de auto zien we een lange kabel lopen, naar een stroomgenerator. Zo verkrijgen ze hun stroom. Er komt wat walm van het apparaat af, maar het geluid is te hebben. De benzine is goedkoop: nog geen 60 eurocent per liter. Een acceptabele vorm van energie voorziening hier.

Het Russische woord voor auto is machina. Je kunt in een auto rijden, voor eigen gebruik. Dat doen de meeste Russen, maar er zijn talloze manieren om je auto anders te gebruiken. Als een machine die je naar je hand kunt zetten.